تحقق 92 درصدي طرح الگوي کشت در چهارمحال و بختياري

کد خبر: 191823 تاریخ انتشار: 1402/04/26 09:27:31
نمایش: 483
اخبار
رييس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري از تحقق ۹۲ درصدي برنامه ابلاغي الگوي کشت در اين استان خبر داد و گفت: اين طرح در سال نخست در ۲۳ گروه محصول زراعي اجرا شد.

حسين برزگر با اعلام اين خبر افزود: متناسب با تغييرات اقليمي، نياز غذايي جامعه و وضعيت منابع آب و خاک، برنامه الگوي کشت به يک ضرورت در کشور تبديل شد و اين طرح در سال اول در محصولات زراعي اجرا و در سال‌هاي بعد در کشت محصولات باغي نيز گسترش پيدا مي‌کند.

وي ادامه داد: در جهت اجراي اين برنامه در کشت غلات ۹۰ درصد برنامه ابلاغي محقق شد، در کشت پاييزه ۹۵ درصد، در گروه حبوبات و نباتات علوفه‌اي ۹۷ درصد، در محصولات جاليزي که جزو محصولات آب‌بر است، کمتر از ۴۰ درصد و در کشت نباتات صنعتي نظير سيب‌زميني حدود ۱۰۹ درصد برنامه ابلاغي به استان محقق شد.

رييس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: در خصوص اجراي اين طرح از يک سو براي کشت برخي محصولات مثل سيب‌زميني و لوبيا سياست‌هاي محدودکننده اعمال کرديم اما از سوي ديگر براي کشت محصولاتي نظير چغندرقند، دانه‌هاي روغني و غلات روي سامانه پايش کود، سطح خدمات را اضافه کرديم تا مشوقي براي هدايت کشاورزان براي توليد محصولات راهبردي(استراتژيک) باشد.

برزگر افزود: در سال زراعي جاري در جهت اجراي الگوي کشت سه برنامه اصلي اعمال شد که يکي از مهمترين اين برنامه‌ها جهش توليد در ديمزارها بود که در ۳۱ هکتار از اراضي استان با مشارکت ستاد اجرايي فرمان امام و بانک ملي اجرا شد.

وي يادآورد شد: توسعه کشاورزي قراردادي با کشت گندم در سال اول که تاکنون بيش از ۵۰ درصد سطح ابلاغ شده به استان محقق شده است و توسعه کشت‌هاي متراکم از ديگر برنامه‌هاي الگوي کشت به شمار مي‌رود.

برزگر از افزايش ۲ برابري سطح زير کشت گلخانه‌هاي استان در سال زراعي جاري خبر داد و گفت: سطح زير کشت گلخانه‌ها از ۴۱ هکتار به ۸۰ هکتار افزايش يافته است، همچنين ۴۰ هکتار ديگر نيز در دست اجراست و براي اجراي بيش از ۵۰۰ هکتار گلخانه نيز جواز تاسيس صادر شده است.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1401/01/02